Gemensam bostad vid skilsmässa

Hej! Min dotter träffade en man som äger en fastighet. Nu är dem gifta och har ett gemensamt barn. Dem ska nu skiljas och jag undrar vad som gäller angående fastigheten. Dottern har köpt in sig på fastigheten och står på hälften av lånen. Är lite osäker på hur lagfarten ser ut. Tror att hennes del blev som en gåva.

Tacksam för svar om vad som gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det gäller skilsmässa och bodelning i anledning av denna blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig, lagrum som hänvisas till nedan går att finna under nu infogad länk. Kort sammanfattning återfinns längst ned i svaret.

Makarnas egendom
Beträffande egendomen som makarna äger kommer all egendom att utgöra giftorättsgods (ingå i bodelning) så länge denna inte gjorts till enskild egendom, exempelvis genom äktenskapsförord. Detta följer av 7 kap. 1 och 2 §§ ÄktB.
I 2 § framgår då att en gåva kan vara enskild egendom, men det krävs i sådant fall att gåvan gavs med villkoret att det skulle utgöra enskild egendom. Jag vet inget om detta i ert fall, men utgår ifrån att så inte är fallet. Skulle hennes del utgöra enskild egendom kommer denna inte ingå i bodelningen.

Jag antar att något äktenskapsförord som är relevant för frågan inte finns då du inte nämnt något sådant.

Om bodelning
Av 9 kap. 1 § ÄktB framgår att makarnas egendom vid äktenskapsskillnad fördelas genom bodelning. Allt giftorättsgods kommer att ingå i denna bodelning (10 kap. 1 § ÄktB).

Värt att nämna är att det vid bodelningen är VÄRDET av bostaden som kommer att ingå och inte just bostaden i sig. Därefter ska vardera make erhålla egendom som motsvarar 50 % av det som ingår bodelningen. Alltså finns giftorättsgods totalt till ett värde av 400 000 ska vardera make att erhålla egendom till ett värde av 200 000.

Vem har rätt att få vad?
Vid fördelningen av egendom har vardera make rätt att i första hand få egendom som denne äger (se 11 kap. 7 § ÄktB). Äger någon av makarna egendom till ett värde som överstiger värdet denne ska erhålla egendom till och trots detta vill behålla vad denne äger, har rätt att lösa ut den andre maken mot betalning (11 kap. 9 § ÄktB).

Angående bostad
När det gäller bostad så framgår av din fråga att makarna äger halva bostaden var, men vem har då rätt att överta denna? Kan makarna komma överens om en försäljning ingår inkomsten från försäljningen i bodelningen och vad som skall delas lika mellan makarna. Ska en av dem överta bostaden kan denna make bli tvungen att lösa ut den andre. Om det inte är så att den andre trots förlust av halva bostaden kan erhålla egendom till ett värde som ändå leder till en likadelning.

Alltså, det centrala är att makarna i slutändan ska erhålla egendom till samma värde. Blir så inte fallet kan en make få betala den andre.

Är de däremot inte överens om vem som ska överta bostaden (båda vill bo kvar i och behålla denna) så finns en regel som reglerar detta i 11 kap. 8 § ÄktB. Här ser man då till vem som bäst behöver bostaden och vad som är skäligt. Omständigheter som då spelar in är bl.a. om någon av dem ska ha barnet till större del av tiden, vem som har lättast att skaffa en ny bostad m.m. Alla dessa omständigheter väger man i sådant fall samman för att se vem som "bäst" behöver bostaden.

Sammanfattning; det handlar det alltså om att se huruvida bostaden utgör enskild egendom eller giftorättsgods. Beroende på makarnas viljor angående övertagande eller försäljning av bostaden får man därefter se hur situationen ska behandlas. Kommer de ej överens om vem som ska överta bostaden får man se till vem som bäst behöver denna.

Angående lån får man vända sig till banken för att personen som övertar bostaden ska kunna överta dessa.

Jag hoppas detta ger svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare