FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt01/03/2017

Ge bort en del av huset i gåva - Vilka är skattekonsekvenserna?

Äger ett hus med lån på 1 250 000. Nu vill jag via gåvobrev ge min dotter 1/4 av huset men inget av lånet. Blir det skattetekniskt några konstigheter när vi ska deklarera? Främst dottern som då äger 1/4 hus men inga skulder! Å jag har kvar alla skulder men äger endast 3/4 av huset.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Gåvor är skattefria, se inkomstskattelagen 8 kap 2 §. Detta innebär att din dotter eller du inte behöver betala skatt för den delen av huset som ges bort i gåva. Om din dotter därefter väljer att sälja sin 1/4 av huset och gör en vinst pga. det så måste hon betala skatt på vinsten, se inkomstskattelagen 3 kap 3 §. Detsamma gäller för dig. Ifall du väljer att sälja din 3/4 av huset och gör en vinst pga. det så måste du betala skatt på vinsten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare