Ge bort egendom som man har ärvt med fri förfoganderätt?

För fem år sedan så gick vår far bort. Vi är tre syskon. Och vår mor blev den som nu har det som blev efter bouppteckningen. Det som blev det hon förvaltar är ett hus som hon nu fortfarande bor i, och en sommarstuga som hon tillbringar somrarna i.

Till saken hör att för ett år sedan (efter fyra år) så upptäckte två av oss att sommarstugan, utan vår vetskap, inte längre var hennes utan tagits över, genom gåvobrev och som ett förskott på arv, av den tredje av oss syskon. Taxerings värdet på sommarstugan är högre än den villa som hon har kvar. Stugan var också högre värderad i bouppteckningen. Och gåvobrevet innefatta allt lösöre i stugan (båt, möbler o.s.v.)

Till min fråga: Är det möjligt för min mor att ge bort mer än hälften av värdet på de två bostäderna, och lösöret?

Och dessutom utan att vi (två) inte fått vetskap om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tillämplig lag

Eftersom er fråga berör arv så är ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Ge bort egendom som ärvts med fri förfoganderätt

Jag tolkar er fråga som att era föräldrar var gifta och att ni samtliga syskon är helsyskon. Detta medför att er mor ärvde er far (3 kap. 1 § ÄB). Denna egendom ärvde hon med fri förfoganderätt, vilket i princip innebär att man har rätt att använda och förvalta den men inte testamentera bort eller ge bort en väsentlig del (3 kap. 1 § ÄB). Denna egendom är sedan "öronmärkt" till er eftersom ni har rätt till efterarv när er mamma går bort (3 kap. 2 § ÄB). Har en efterlevande make genom gåva eller därmed jämförlig handling, utan tillbörlig hänsyn till den först avlidnes arvingar, orsakat väsentlig minskning av sin egendom, ska dock ersättning utgå till arvingarna efter den först avlidne för minskningen av deras andel i boet. Den lott som vid efterlevande makens död tillkommer hans arvingar ska alltså ersätta minskningen av egendomen som påverkar den först avlidnes arvingars lott (3 kap. 3 § ÄB).

Eftersom jag utgår ifrån att ni är helsyskon så är det dock samma personer som har rätt till efterarv efter er far som till arv efter er mor. I praktiken kommer alltså all kvarlåtenskap efter er mor (inklusive arvet efter er far) att fördelas mellan er syskon. Vid er mammas bortgång kommer därför samtliga gåvor att betraktas som förskott på arv, och det motsvarande värdet på gåvorna (vid gåvotillfället) ska vid beräkningen återföras till kvarlåtenskapen och sedan räknas bort från er systers lott (6 kap. 1 och 3 § ÄB). Er syster är däremot inte skyldig att återbära gåvan om hela gåvans värde inte kan avräknas från dennes arvslott (6 kap. 4 § ÄB). Om man tror att gåvans totala värde överstiger vad ni har rätt att få i arvslott (vilket är troligt i ert fall då stugan verkar vara värd mer än tex huset) så bör ni istället väcka en talan redan nu om att gåvan ska återgå. En sådan talan måste väckas inom fem år från det att gåvan mottogs (3 kap. 3 § andra stycket ÄB). Det krävs dessutom att mottagaren insåg eller borde ha insett att gåvan var till nackdel till er övriga efterarvingar. Detta krav är vara uppfyllt eftersom gåvotagaren är er syster, som i vart fall bör ha insikt i att ni andra går miste om ert arv genom detta förfarande.

Sammanfattning och råd

Om era föräldrar var gifta så kommer er mor ha ärvt er fars kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Det är då inte tillåtet för henne att ge bort en väsentlig del av detta. Ett möjligt tillvägagångssätt för er att komma åt detta är att hävda att gåvorna (precis som framgår) är förskott på arv. Problemet med detta är att det inte finns någon återbäringsskyldighet. Om gåvans värde överstiger arvslotten så kommer med andra ord inte allt kunna "avräknas" från arvet. Mitt råd till er är därför att ni tar kontakt med en jurist redan nu för att undersöka möjligheterna (utifrån konkreta värden etc.) för att väcka en talan om att gåvan/gåvorna ska återbäras.

Önskar ni hjälp av en jurist kan jag varmt rekommendera Lawlines juristbyrå. Är ni intresserade av detta eller om ni har några frågor om mitt svar så får ni gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att ni fick svar på er fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare