Ge bort barndomshemmet i gåva till ett av barnen.

Jag undrar hur man går tillväga då min mor vill ge mig vårt barndomshus i gåva. Vi är 7 barn men alla har gett sitt medgivande till att jag får huset då jag har och kommer att stå för alla fasta kostnader som gäller huset. Huset i sig är i väldigt dåligt skick och har en skuld på 75 000 men är värderat till 191 000, eftersom tomten ingår i värderingen. Tanken är att min mor behåller skulderna men att jag får huset så jag kan rusta upp det. Vilka regler finns och hur kan vi gå till väga utan att vi bryter mot några regler.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Innan jag svarar på de rent praktiska frågorna kring gåvan vill jag bara nämna en sak som är viktig att veta om och tänka på. Om din mor ger dig huset i gåva, men står kvar på lånen - så om huset är säkerhet för lånen, vilket är det absolut vanligaste när det gäller lån kopplade till fastigheter, innebär det att huset är säkerhet för lånet även efter gåvoöverlåtelsen. Skulle din mor av någon anledning inte kunna (eller vilja) betala skulden, så är din fastighet fortfarande säkerhet för den och kan tas i anspråk för att täcka skulden. I realiteten innebär det en risk att du endera får lösa skulden för att behålla fastigheten, eller så kan banken som har beviljat lånet och har pantbrevet driva igenom en tvångsförsäljning på exekutiv auktion och på så sätt få tillbaka sina pengar. Det är mycket viktigt att vara medveten om detta. Givetvis är det allra bästa om frågan om lånet som är knutet till huset kan lösas på annat sätt. Det finns all anledning att ta hjälp av en jurist inför överlåtelsen!

Vad gäller att ge dig huset i gåva så innebär det inga problem. Gåva av hela eller delar av en fastighet regleras i Jordbalkens (JB) 4 kapitel. Enligt 4 kapitlet 29 § så är det samma formkrav för gåva som för köp.Gåvobrevet måste alltså följa formkraven enligt JB för att vara giltigt.Gåvobrevet måste vara skriftligt, innehålla en förklaring att givaren överlåter fastigheten såsom gåva och båda parter, dvs både du och din mor, måste skriva under gåvobrevet. Då det är strikta formkrav i Jordabalken för att gåvobrevet ska vara giltigt kan det vara en bra ide att ta hjälp med upprättandet av gåvobrevet, och mitt råd är som nämnts att ni tar juridisk hjälp inför den här överlåtelsen. Både hur man på bästa sätt gör med frågan om lånet och med att upprätta gåvobrev.

Inte heller skatterättsligt är det något problem med att din mor ger dig huset,  då det i dagsläget inte finns någon gåvoskatt (se Inkomstskattelagen 8 kap. 2 §), och varken givare eller mottagare blir skattskyldiga för gåvan.

Det kommer att räknas som ett förskott på arv, enligt Ärvdabalken 6 kap. 1 § räknas nämligen som huvudregel gåvor till bröstarvingar (barn)  som förskott på arv. Ett sådant förskott kommer att räknas av på ditt arv och när din mamma dör kommer din del av arvet att minskas med värdet för fastigheten. Du kommer dock inte som huvudregel att bli skyldig att betala tillbaka något även om värdet skulle vara större än hela din del av arvet, detta enligt Ärvdabalken 6 kap. 4 §. Om däremot värdet av ditt förskott är så stort att det kränker dina syskons laglott kan det förstärkta laglottsskyddet i ärvdabalken 7 kap. 4 § bli tillämplig. Regeln omfattar gåvor som getts ”på grund av dödsfallet”, d.v.s. strax innanarvlåtaren avlider eller när arvlåtaren trodde att denne snart skulle avlida. Mottagaren av gåvorna kan i så fall bli återbetalningsskyldig upp till den summa som motsvarar storleken på den laglott som övriga bröstarvingar skulle fått om gåvorna inte getts. Den risk och det potentiella problem som finns med förskott på arv är oftast inte huvudsakligen juridiskt utan att det blir osämja mellan syskon (arvingar) då någon fått mer än de andra, och "mer än den skulle ha". I ditt fall tycks detta inte vara något problem alls då dina syskon är helt tillfreds med att du får huset.

Så det är utefter informationen i din fråga inga juridiska problem eller risk ni bryter mot några regler genom att göra som ni tänkt, men det är en del att tänka på och en mycket god ide och väl investerade pengar att betala för att få kvalificerad juridisk hjälp med att genomföra det och undvika eventuella fallgropar. Via Lawlines sponsor Familjens jurist kan du boka tid för rådgivning, se här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare