FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt03/08/2017

Gåvoskatt i Tyskland

Läste ert svar att gåva till mottagare i Sverige från givare i Tyskland får fri från gåvoskatt tas emot av mottagaren i Sverige. Naturligt eftersom arv- och gåvoskatt inte längre finns i Sverige.

Men vad gäller i omvända fallet? Alltså gåva till mottagare i Tyskland från givare i Sverige. Får mottagaren i Tyskland betala någon skatt där för den mottagna gåvan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi på Lawline är juridikstudenter som studerar vid svenska universitet och vi saknar därför till stor del kunskap om tysk eller annan utländsk rätt. Jag kan därför inte med säkerhet svara på vad som gäller en gåvoskatt i Tyskland. Dock om mottagaren är tysk medborgare och mottar en gåva så bör det troligen utgå en gåvoskatt på gåvan oavsett om gåvogivaren bor i Tyskland eller i annat land.

Eventuellt kan svenska Skatteverket ha mer kunskap på området, du kan ta kontakt med dem och höra vad som gäller. Här har du en länk till Skatteverkets kontaktuppgifter LÄNK.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare