FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt11/12/2021

Gåvor till anställda

11 kapitlet 14 § punkt 3 Inkomstskattelagen säger att en jubileumsgåva får uppgå till max 15.000 kr. Vad händer om ett företag ger en gåva för 16.000 kr? Tas hela beloppet upp till förmånsbeskattning eller enbart det överstigande, dvs 1.000 kr?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du skriver är det 11 kapitlet 14§ som tar upp skattefria gåvor till anställda. En jubileumsgåva får uppgå till max 1350 kr för att den ska vara skattefri, se 11 kap 14§ punkt 2 inkomstskattelagen. Men en minnesgåva får uppgå till 15 000 kr utan att beskattas, se 11 kap 14 § punkt 3. En minnesgåva lämnas vid en särskild högtid, exempelvis när den anställde fyller 50 år eller om en anställd har jobbat 25 år.

Om minnesgåvan skulle kosta 16 000 kr och därmed överstiga 15 000 kr, så måste hela beloppet tas upp för beskattning. Det vill säga 16 000 kr.

Återkom gärna om du har fler frågor.

Vänligen,

Vanessa Butler OlssonRådgivare