Gåvor som inkräktar på laglott

Hej! Min farmor, avliden 2018, min far avliden 2007. Jag är alltså barnbarn. Min enda faster och hennes barn (kusiner) har fått stora gåvor av farmor i form av pengar, aktier, fordon, möbler mm för ca 3 år sen. Gåvobrev finns inte. I bouppteckningen finns inga tillgångar kvar efter begravningskostnader.

Vad har jag rätt till? Arvs/Laglott? Hur får jag den i så fall när inga medel finns kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller gåvor från en förälder till en bröstarvinge är presumtionen att det är förskott på arv. För att undvika att det ses som förskott på arv bör gåvogivaren skriva att det inte ska anses som det (6 kap. 1 § ärvdabalken). Eftersom att det i det här fallet inte finns några gåvobrev upprättade kan gåvorna till din faster troligen anses vara förskott på arv. När det gäller dina kusiner gäller dock inte presumtionen om förskott på arv, utan det ska bara anses vara det om det framstår som att det var avsikten eller om det är föreskrivet att det ska vara förskott på arv.

Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott, och eftersom att din far är avliden är det du som träder i hans ställe (2 kap. 2 § ärvdabalken). Om din farmor inte vid sin död fortfarande var gift med din farfar (som ärver före gemensamma bröstarvingar med fri förfoganderätt), har du alltså rätt till din laglott. Laglotten är hälften av arvslotten, och om din farmors enda bröstarvingar var din faster och din far är din fars laglott 25 % av kvarlåtenskapen (7 kap. 1 § ärvdabalken).

Om gåvor som är förskott på arv inkräktar på laglotten kan den som har rätt till laglotten väcka talan mot gåvotagaren inom ett år från att bouppteckningen avslutades (7 kap. 4 § ärvdabalken). Gåvor kan då återbäras eller ersättas för värdet av den.

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare