FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/09/2018

Gåvor är skattefria

Kan man på något sätt komma undan vinstskatt när man säljer en fastighet? Skulle jag och min fru kunna ge bort huset i gåva till vår son och att han vid ett senare tillfälle skulle kunna ge bort huset i gåva till mig och min fru?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gåvor är enligt 8 kap 2 § Inkomstskattelagen (IL) skattefria. Om ni genom en gåva ger son en fastighet har ni ju inte gjort en inkomst. Er son kan sedan ge tillbaka fastigheten skattefritt. Tänkt på att en gåva är bindande, och att det inte finns något som hindrar sonen rent juridiskt ifrån att sälja fastigheten, om ni inte skriver in ett villkor om försäljningsförbud i gåvoavtalet.

Jag är ju inte införstådd i bakgrunden till din fråga, men tänk på att det kan kosta relativt mycket pengar att söka lagfart på en fastighet. Om ni ger sonen fastigheten som gåva, och sonen sedan ger tillbaka fastigheten om några år, krävs två lagfartsansökningar. Detta kan från mitt perspektiv (utan att veta något om bakgrunden till ert tänkta upplägg) låta lite ekonomiskt och praktiskt onödigt.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor!

Carl Trolle OlsonRådgivare