FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/07/2014

Gåvor - 8 kap 2 § inkomstskattelagen

Min pappa har lite pengar som han känner att han vill ge oss barn medans han lever och kan se att det kommer till nytta! Nu mina frågor: Hur mycket får han ge? Behöver vi barn skatta för det? Behöver pappa skatta för det? Hur går man till väga?? Hoppas på svar Mvh Annette Kairenius

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Gåvoskatten är avskaffad i Sverige sedan ett antal år tillbaka. Det innebär att gåvor är skattefria och din pappa kan ge dig och dina syskon pengar utan att behöva skatta för det. Det finns ingen begränsning på hur mycket man får ge sina barn och ni som mottagare av gåvan behöver inte heller skatta för det.

Viktigt att tänka på dock för att en gåva ska vara skattefri (fri från inkomstskatt) krävs att den till sin karaktär är benefik, dvs. gåvan får inte innebära en motprestation som t.ex. ersättning för arbete eller liknande motprestation. Se gärna 8 kap 2 § inkomstskattelagen.

Hoppas att det besvarade dina frågor och funderingar. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig.

Med vänliga hälsningar,

Abraham Zeito

Lawline RådgivareRådgivare