FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/01/2017

Gåvobrev vid försäljning av stuga

Jag och mina två syskon avser att sälja en sommarstuga som tillhör våran mor.

Vi får stugan av henne men ingen har möjlighet att driva den vidare så vi vill sälja den snarast.

Bör vi upprätta ett gåvobrev där hon skänker stugan till oss och därefter ansöka om lagfart eller går det lika bra med ett gåvobrev där hon skänker pengarna efter försäljning.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni har vänt er till oss på Lawline med er fråga.

I slutändan spelar det ingen roll beroende på när ni upprättar gåvobrevet. Det finns dock en liten skillnad rent skattemässigt.

Beskattning

1. Om ni upprättar ett gåvobrev där er mor skänker stugan till er.

I Sverige har vi ingen gåvoskatt. Ni behöver således inte beskatta för själva stugan/gåvan. Däremot när ni väl avyttrar (säljer) stugan, blir det ni som får stå för beskattningen av den eventuella vinsten.

2. Om ni upprättar ett gåvobrev där er mor skänker pengarna efter försäljningen.

Det som sker är att er mor istället blir den som får stå för beskattningen, och det är även det som är den enda skillnaden.

Slutsats

Som ovan redogjort för, blir det alltså i slutändan ingen direkt skillnad. Den enda distinktionen är vem som får stå för beskattningen av vinsten från försäljningen.

Behöver ni hjälp med att upprätta ett juridiskt korrekt gåvobrev är ni välkomna att ta kontakt med vår juristbyrå som är specialiserade på sådana spörsmål. Ni når dem på: info@lawline.se.

Hoppas att ni har fått svar på er fråga,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare