FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/07/2018

Gåvobrev vid äktenskapsskillnad och bodelning

Hej,

Befinner mig för tillfället i en skilsmässa, och går igenom bodelningen. Vi har ett hus där exet bor med barnen, och en lägenhet. Vi har finansierat huset och lägenheten 50/50, genom exakt lika lån från föräldrar, och hypoteks lån från banken.

Nu kommer det fram att hennes föräldrar skrivet gåvobrev på bägge lånen, som jag aldrig har sett innan...ändrar det någonting? Jag läste på nätet att pengar betraktas rent juridiskt som lös egendom. Det innebär att det inte krävs något gåvobrev för att en gåva bestående av pengar ska anses giltig. Pengarna skickade till vårt gemensamma konto, lika andelar från hennes familj liksom min.

Min andra fråga är att gåvobrevet från hennes familj anger dubbelt den summa som vi i verkligheten har fått, som kan bevisas genom konto utdrag, vad innebär detta, och var i så fall är resterande summa? Räknas inte detta som bedrägeri??

Ser fram emot ert svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Angående bodelning:
Jag uppfattar din fråga som att du funderar över om fördelningen vid bodelning kommer bli annorlunda på grund av att det finns ett gåvobrev med i bilden.

Vid skilsmässa sker en bodelning precis som du säger. En bodelning innebär att makarnas egendom fördelas upp mellan dem. Se 9 kap. 1 § äktenskapsbalken. Bodelningen består av den egendom som man kallar för giftorättsgods. Giftorättsgods är egendom som inte ägs enskilt av någon make. Utgångspunkten i ett äktenskap är att egendomen är giftorättsgods och att allt ägs gemensamt. Se 10 kap. 1 § och 7 kap. 1 § äktenskapsbalken. Vid bodelning räknar man samman makarnas delar i giftorättsgodset, gör avdrag för skulder och delar sedan på egendomen lika. Se 11 kap. 1 - 3 §§ äktenskapsbalken.

Som nämnt är det endast giftorättsgodset som ingår vid bodelningen. Enskild egendom kan vara en gåva som en make fått från någon. Att en gåva är enskild egendom förutsätter dock att det i gåvobrevet framgår att egendomen ska vara enskild. I annat fall ses även gåvor som giftorättsgods. Se 7 kap. 2 § äktenskapsbalken.

Detta innebär att det kan bli en skillnad i bodelningen på grund av detta gåvobrev. Om det i gåvobrevet framgår att egendomen ska vara enskild kommer denna inte räknas med vid bodelning. Om egendomen är lagd på fastigheten och lägenheten är samma andel som din maka lagt ut på fastighetens och lägenhetens nuvarande värden att anse som enskild. Denna del kommer alltså då tillfalla henne ensam och inte delas lika mellan er. Framgår det inte i gåvobrevet att gåvan ska vara enskild blir det ingen skillnad. Gåvan är då giftorättsgods och ska delas lika er mellan.

Angående gåvobrevets summa:
Ett gåvobrev innebär inte att en gåva har getts, istället innebär det att en gåva ska ges. Att skriva under på att man ska ge en annan person en gåva leder till att du står i skuld till denna person. Har man upprättat ett gåvobrev ska också gåvan ges, fram tills dess att gåvan inte har getts är det som vilken skuld som helst.

Då din makas föräldrar endast betalat ut hälften av det värde som gåvobrevet säger står alltså hennes föräldrar i skuld till henne. Är gåvobrevet utfäst endast till henne som hennes enskilda blir detta endast en skuld mellan hennes föräldrar till henne.

Framgår det inte någon information om att gåvan ska vara enskild är gåvobrevet att se som giftorättsgods. Även fast pengarna inte har betalats ut är det ett brev som består av ett värde då de i senare skede ska betalas ut. Då det är att se som giftorättsgods har du lika rätt till resterande del av gåvan som din maka. Hälften av det som din makas föräldrar ännu ej betalt ska alltså då tilldelas dig i bodelning.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare