FrågaAVTALSRÄTTGåva28/07/2015

Gåvoavsikt, kvarlämnad egendom

Hej! Jag har haft en särborelation där jag köpte en tv och dator för 12400 kr för att vi skulle kunna använda dessa saker gemensamt hos min flickvän. Efter uppbrottet ville jag ta med denna egendom hem. Men hon anser att hon har fått det som en gåva av mig. Jag har kvittona hemma hos mig och tycker att det är min egendom. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du kontaktat Lawline!

Först och främst, särborelationer finns ej i lagens mening. Sambolagen tillämpas alltså inte på särborelationer, om det inte i praktiken handlar om en samborelation. Den lagen har alltså ingen betydelse i sammanhanget.

För att en överlåtelse ska räknas som gåva krävs det att en förmögenhetsöverföring ska ha gjorts, transaktionen ska ha gjorts frivilligt samt att det ska finnas en en gåvoavsikt. Samtliga villkor måste vara uppfyllda för att överlåtelsen ska vara en gåva. Jag utgår ifrån att du inte ville/vill ge dator och tv som gåva till henne.

Gåvolagen (1936:83) skiljer på tre scenarion:
1. Gåvan inte har utfästs med bindande verkan
2. Gåvan har utfästs men inte fullbordats
3. Gåvan är fullbordad.

Om gåvan inte är bortlovad (utfäst) med bindande verkan finns inga juridiska skyldigheter gentemot den potentielle mottagaren.

Sammanfattningsvis så kan jag konstatera att det inte verkar ha funnits en gåvoavsikt med kvarlämnandet av sakerna och att det därför inte föreligger någon gåva. Ingen gåva har heller utfästs och således finns det inga skyldigheter gentemot din fd särbo.

Vägrar din fd särbo att utge egendomen kan du ansöka om handräckning hos Kronofogden, se närmare här.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare