Gåva till en av bröstarvingarna

Får min far ge mig 100.000kr i gåva utan att mina syskon får? Vi är fem syskon

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Absolut får din far ge dig en gåva på 100 000 kr. Det som måste beaktas är dock arvsregler enligt Ärvdabalken (förkortad ÄB).

Du och dina fyra syskon räknas som bröstarvingar enligt 2 kap. 1 § ÄB vilket innebär att ni alla delar lika på din fars arvs. Gåvor som bröstarvingar har fått av sina föräldrar räknas som förskott på arv 6 kap. 1 § ÄB. Om din far skriver ett gåvobrev eller testamente och på så vis förtydligar att det INTE rör sig om ett förskott på arvet, anses det inte vara förskott på arv.

Det innebär att utgångspunkten är att det räknas som förskott på arv, förutsatt att inget annat skriftligen stadgats. Detta skulle innebära att värdet av gåvan ska läggas samman med den egendom som din far lämnar efter sig när han går bort. Era arvslotter räknas sedan ut, och därefter dras gåvans värde av från din arvslott 6 kap 3 § ÄB.

Sammanfattningsvis är svaret ja, din far får ge dig en gåva på 100 000 kr utan att dina syskon får något, men det kan som sagt påverka arvet senare i livet.

Hoppas du fick svar på din fråga, hör gärna av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare