Gåva till annan arvinge - förskott på arv?

Hej!

Fick en gåva av min farbror (barnlös) och när han avled ansågs den som förskott av arv. Har nu läst att förskott av arv enbart gäller bröstar-vingar. "Advokaten skriver " Mot bakgrund av att E resonerat som att "Anna redan fått sitt" vad gällde hennes gåva talar detta för att E resonerat liknande vad gäller gåvan till frågeställaren. Hur kan man anta detta, det finns inget skrivet eller uttalat. Tyvärr har jag godkänt och undertecknat dokumentet eftersom jag som lekman inte förstod att förskott av arv enbart gäller bröstarvingar. Jag känner att jag blivit lurad. Vad göra i efterhand?

"Ärvdabalkens 6 kapitel 1§

Är mottagaren en annan arvinge, skall avräkning ske endast om detta har föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett då egendomen gavs."

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Förskott på arv kan inte endast komma i fråga vad gäller bröstarvingar (barnen), utan även gåvor till andra arvingar kan utgöra förskott på arv (6 kap. 1 § ärvdabalken). Beträffande bröstarvingar är presumtionen att en gåva till dem är ett förskott på arv, medan det motsatta gäller för andra arvingar. Det vill säga är utgångspunkten att en gåva till en annan arvinge endast betraktas som en gåva och inte som ett förskott på arv. Denna utgångspunkt kan brytas om gåvogivaren tydligt avgivit en avsikt att gåva ska ses som förskott på arv eller det av omständigheterna framgår att så är fallet.

Advokaten i ditt fall menar säkerligen att omständigheterna runt gåvan, får den att framstå som ett förskott på arv. Men som jag skrev ovan, är ändå huvudregeln att en gåva endast är en gåva. Har du skrivit på att avtal, är det problematiskt att hävda att avtalet ändå inte gäller för dig. Det finns regler om att ett avtal kan ogiltigförklaras om till exempel svek förekommit, men dessa regler tillämpas restriktivt och det ska finnas ett uppsåt att förleda dig, vilket är svårt att se att sådant finns här (jfr 30 § avtalslagen).

Slutligen kan det vara så att advokaten agerar rätt, men om han eller hon endast stödjer sig på det du skriver i din fråga är det trots allt tveksamt om gåvan i ditt fall verkligen ska ses som förskott på arv. Huvudregeln är ändå att en gåva till annan arvinge inte är ett förskott på arv. Dock blir det svårt för dig att ogiltigförklara avtalet om att du godkänt gåvan som förskott på arv.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare