Gåva till annan arvinge än bröstarvinge presumeras inte vara ett förskott på arv

Är en av 4 personer som skall arvs efter min faster .Har fått en gåva av min faster .Hur skall gåvobrevet skrivas för att det inte skall räknas som förskott på arv .Min fasters önskan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns något som kallas för presumtion för förskott på arv (6 kap 1 § ärvdabalken). Presumtion för förskott på arv föreligger då man ger en gåva till sin bröstarvinge under sin livstid. Med bröstarvinge menar man i första hand barn, men även barnbarn. Ifall det är en annan arvinge än barn och barnbarn som har fått en gåva är presumtionen istället att det inte är ett förskott på arv. Den gåva som du har fått av din faster ska alltså inte räknas som ett förskott på arv. Din faster kan dock bryta denna presumtion genom att föreskriva om att det ska vara ett förskott. Presumtionen kan också brytas genom att det framgick vid gåvotillfället att det skulle vara ett förskott på arv. Men det krävs alltså att din faster gör eller har gjort något aktivt för att presumtionen ska brytas.

För att sammanfatta, du och din faster behöver inte göra något. Gåvan kommer inte räknas som ett förskott på arv och ni behöver alltså inte skriva ett gåvobrev.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare