Gåva som inte räknas som förskott på arv

Hej!

Min fråga till en advokat var angående vad det står i gåvobrevet som Josef lurat mamma att skriva under.

Det står i gåvobrevet så här, gåvan ska inte anses som förskott i arv. Vad betyder detta? Betyder detta att vi inte kommer att kunna komma åt vårt rättmätig arv efter mammas bortgång.

Här nedan svarar advokaten så här, Reglerna om kompensation till bröstarvinge för vad någon av dem fått som förskott på arv finns i ärvdabalken. Gåvohandlingens föreskrift om att gåvan "inte ska vara förskott på arv" tar bort dessa regler.

Vilka regler menar advokaten här med detta? Hur tolkar man svaren? Jag borde ha frågat advokaten men nu gjorde jag inte det.

Mina frågor till advokaten, Kommer vi kunna komma åt vårt rättmätig arv när mamma inte är i livet längre.

I gåvobrevet som vår mamma fick skriva under så står det att gåvan ska inte räknas som förskott på arv. Som jag skrev innan så visste hon inte vad hon skrev under.

Men varför ville Josef skriva i gåvobrevet detta? Är det för att vi andra 9 syskon ska inte kunna komma åt vårt rättmätig arv efter mammas bortgång? Kommer kunna komma åt vårt rättmätig arv efter mammas bortgång? Eller är det kört för oss i och med det står att arvet ska inte räknad som förskott i arv.

advokatens svar; Normalt skall alla gåvor avräknas mot arvet om man inte i gåvohandlingen specifikt angett att gåvan inte skall ses som förskott på arv.

Med vänlig hälsning från en som hoppas på rättvisa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en förälder ger bort en gåva till sitt barn räknas detta som förskott på arv om det inte tydligt framgår motsatsen, 6 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Räknas en gåva som förskott på arv innebär detta att värdet av gåvan ska räknas av på barnet lott vid ett senare arvskifte, 7 kap. 2 § ÄB. Ex. gåva ges med 100 kr. Vid arvskifte är kvarlåtenskapen 200 kr och de finns två barn. Eftersom avräkning ska ske på lotten får de således 150 resp. 50 kr i arv. De 100 kr i gåva ingår i arvet för den som endast får ut 50 kr vid arvskiftet.

I ditt fall står det i gåvobrevet att gåvan inte ska vara förskott på arv. Detta betyder alltså att gåvan inte ska beaktas vid arvskiftet, dvs. barnen i exemplet ovan skulle fått 100 kr var i arv. Reglerna i ärvdabalken om avräkning på förskott på arv ska alltså inte tillämpas.

Är det å andra sidan så att din mamma gett bort egendomen på sin dödsbädd med syfte att reglera arvet efter sig ska gåvan jämställas med ett testamente, 7 kap. 4 § ÄB. Det innebär att värdet av gåvan ska läggas till kvarlåtenskapen, innan fördelningen mellan barnen görs, 6 kap. 5 § ÄB. En bröstarvinge som vill göra gällande sin rätt måste i så fall väcka talan inom ett år från det bouppteckning efter arvlåtaren avslutades. Görs inte detta är rätt till talan förlorad.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Therese WibrinkRådgivare