Gåva och förskott på arv

Jag önskar bli utköpt ur ett fritidshus som jag gemensamt äger med mina två syskon. Är det otillåten skatteplanering att ge det som gåva samtidigt som min Far ger mig ett större förskott på arv än mina syskon.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det finns idag ingen gåvoskatt eller arvsskatt i svensk lagstiftning, så att ingen av transaktionerna är beskattningsgrundande. Däremot kommer del du tar emot av din far kommer automatiskt att räknas av mot ditt framtida arv om inte din far skriver ett villkor vid gåvans givande om att det inte ska göras. Om han inte skriver att det inte ska räknas av kommer din syskon att kompenseras för det vid ett arvsskifte efter din far, detta för att ni alla ska ärva lika mycket totalt.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare