FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt23/11/2017

Gåva och arv är skattefria överlåtelser

Min mor tänker sälja sin bostadsrätt och hyra en lägenhet istället. Hon vill ge oss barn pengarna hon får för bostadsrätten. Jag förstår att hon måste betala vinstskatten på 22% men hur fungerar det sedan? Kan hon bara ge oss pengarna utan gåvoskatt eller något annat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvor och arv är skattefria i Sverige (inkomstskattelagen 8 kap 2 §). Detta innebär att ni inte behöver betala skatt för att ta emot gåvan av er mor.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare