FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/01/2018

Gåva mot betalning av lån

Hej!

Jag och min exfru ägde vår bostadsrätt tillsammans, 50% var.

2017 gick vi isär och hon gav mig sin del som gåva. I gengäld skulle hon stå skuldfri och jag skulle kunna bo kvar med barnen.

Jag bytte bank, skrev ett nytt bolån och det gamla löstes med detta. Allt frid och fröjd. Alla var nöjda. Men nu när jag gör efterforskningar blir jag lite kallsvettig. Om jag tolkar skattereglerna rätt verkar det som att hon blir skatteskyldig då hon "sålt" sin del genom att jag löst hennes lån. Hon lämnade allt av goodwill och nu verkar det som hon får en skatteskuld. Stämmer detta? Finns det nåt man kan göra för att hon ska slippa den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Gåvor är numer skattefria enligt 8:2 inkomstskattelagen (IL). Det finns tre rekvisit för att en transaktion ska ses som gåva i skatterättslig mening:

Det ska röra sig om en frivillig överföring, Det ska vara en förmögenhetsöverföring och Det ska finnas en gåvoavsikt

Typiskt sett vållar det sista kravet oftast problem. Gåvoavsikt saknas nämligen generellt när gåvan förutsätter en motprestation från mottagaren. En sådan motprestation kan exempelvis vara ett övertagande av gåvogivarens lån eller en betalning av gåvogivares skuld. I ert fall verkar det därför som att det inte är fråga om en gåva till den del som andelen av bostadsrätten motsvarades av ett vederlag i form av att du betalade din exfrus lån.

För bostadsrätter gäller den s.k. delningsprincipen. Av den följer att en transaktion kan delas upp i en gåvodel och en köpdel. Den delen av överlåtelsen som motsvaras av vederlag anses vara köp, medan resterande del ses som gåva. Om lånen är värda exempelvis 500 000 och andelens marknadsvärde är 1 000 000 kronor kommer alltså hälften av överlåtelsen att betraktas som gåva. Den andra hälften kommer att ses som en försäljning, vilket är ett exempel på en avyttring som kan föranleda kapitalvinstbeskattning enligt 44:3 IL.

Min slutsats blir därför att den här transaktionen åtminstone till viss del kommer att ses som en försäljning. Det blir således svårt att undvika skattekonsekvenser. Mig veterligen finns inget sätt att slippa beskattningen, men det går att begära uppskov för att skjuta upp densamma. Om det är av intresse rekommenderar jag Skatteverkets hemsida för mer information. Länk finns här.

Lawline RådgivareRådgivare