FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/04/2018

Gåva mellan makar

Hej

Min man och jag har hälften av bostadens lån, dock står jag som ensam ägare till fastigheten. Kan jag skriva över hälften av huset på min man fast jag har skulder hos KFM?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar dig som att du har skulder hos kronofogden och du undrar nu om du kan ge din man halva eran gemensamma bostad.

Ja det kan du men det är lite komplicerat så jag tänkte börja med att prata om gåva mellan makar och sedan tala lite om problem som kan uppstå med dina borgenärer (de som du har skulder till).

Gåva mellan makar

I Sverige så måste gåvor mellan makar registreras. Detta ett skydd för borgenärerna, tanken är att när KFM kommer så ska man inte kunna säga att man precis har gett bort egendomen till sin make. Utan att detta kräver ett speciellt förfarande. Om du vill veta mera hur det går till så se kapitel 8 och kapitel 16 i äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230

Ett annat alternativ som kanske är att föredra är att göra en bodelning under äktenskapet. Om ni gör det så slipper ni betala stämpelskatt på fastigheten. Men om han inte ska betala något för gåvan eller överta lånet så spelar det ingen roll. Läs mera på lantmäteriet https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Stampelskatt-och-avgifter/

Borgenärer

Tanken med regleringen är helt enkelt att man inte "hur som helst" ska kunna undandra egendom ifrån borgenärerna. Därför så finns det situationer när man kan vända sig till maken som mottagit gåvan.

En borgenär har därför rätt att under vissa omständigheter vända sig till din make om du har gett honom fastigheten och inte kan betala dina skulder.

Detta kan ske om

-Det inte har gått mer än 3 år sedan du gav honom fastigheten

-Du var insolvent (alltså vid flera tillfällen inte kunde betala dina skulder) vid tillfället du gav gåvan eller blev insolvent i och med att du gav gåvan

-Och att det rör sig om någon av de skulderna du hade vid gåvotillfället. De skulderna som du fick efter det räckas alltså inte.

Om dessa 3 punkter är uppfyllda så kan dina borgenärer kräva din make på pengar och han kan då betala med befriande verkan. Detta regleras i konkurslagen 4 kap 6 § du kan läsa mera här https://lagen.nu/1987:672

Svar: Ja du kan ge din make halv fastigheten trots att du har skulder hos kronofogden.

Lawline RådgivareRådgivare