FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/02/2018

Gåva innan äktenskapsskillnad

Hur stor gåva i form av pengar kan jag ge mina barn o barnbarn innan en separaton.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag utgår från att din fråga rör regeln om minskning av giftorättsgods i äktenskapsbalken 11 kap. 4 §.

Om en make utan den andre makens samtycke inom tre år från det att talan om äktenskapsskillnad väcktes inte i obetydlig omfattning har minskat sitt giftorättsgods ska bodelningen förrättas som om denna gåva inte har getts, äktenskapsbalken (ÄktB) 11 kap. 4 §. All egendom som inte har gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord eller villkor i arv eller liknande är giftorättsgods (ÄktB 7 kap. 2 §). Om du ger bort en inte obetydlig del av ditt giftorättsgods till dina barn och barnbarn ska alltså värdet av gåvan räknas med i bodelningen som om du fortfarande hade kvar pengarna.

Det går inte att säga exakt vad som avses med "inte obetydlig omfattning" eftersom bedömningen görs utifrån omständigheterna i varje specifikt fall. Vad som är avgörande är gåvans storlek i förhållande till det övriga giftorättsgodset. I förarbetena anges att det ska röra sig om en minskning om minst 10 procent.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare