FrågaAVTALSRÄTTGåva15/10/2014

Gåva från vuxet barn till förälder

Kan man flytta över vuxen sons pengar till ett föräldrakonto då alla merparter är med på det. eller blir det komplikationer? Är rädda att pengarna bara försvinner utan tanke på köp... handlar om en större summa.

Lawline svarar

Hej! Som jag tolkar din fråga vill en vuxen (myndig) person föra över pengar till ett bankkonto som tillhör hans föräldrar. Detta räknas som en gåva och är helt tillåtet. Grundförutsättningen är då givetvis att sonen är villig att ge bort pengarna. Utan sonens tillåtelse kan pengarna inte föras över. Eftersom gåvor är skattefria får flytten inga skattekonsekvenser.

Av informationen i frågan finns inget som talar för att flytten skulle kunna leda till rättsliga komplikationer men jag redogör ändå för de fall där jag främst kan tänka mig att dessa skulle kunna uppstå. Om sonen har ekonomiska problem kan han om han ger bort pengar och därmed inte längre kan betala sina skulder riskera att göra sig skyldig till brott mot borgenärer (brottsbalken 11:1). Försätts sonen senare i konkurs kan gåvan även i vissa fall återvinnas enligt reglerna i 4 kap konkurslagen.

Kommer pengarna från brottslig verksamhet riskerar föräldrarna att göra sig skyldiga till häleri enligt brottsbalken om de tar emot pengarna (förusatt att de vet eller skäligen kan anta att pengarna kommer från brott). Inget i frågan talar dock för att detta skulle vara fallet.

Ronja KleiserRådgivare