FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt21/08/2014

Gåva - fastighet

Hej, Min exmake och jag delar på en sommarstuga som står skriven på mig. Vill nu ge hans del som gåva till honom då det ej är en ekonomisk fråga eller bodelningsfråga (skilda sedan ca 4 år). Hur gör man och är det möjligt? Inga pengar kommer att vara inblandade. Och vad kostar det? Gåvoskatt? Taxeringsvärde ca 650.000.-

MvH Agneta J

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid bortgivande av del eller hel fastighet krävs det att man upprättar ett gåvobrev som uppfyller lagens formkrav. Det krävs exempelvis en överlåtelseförklaring och båda parters underskrift. brister det i något avseende i gåvobrevet blir överlåtelsen ogiltigförklarad. För detta rekommenderar jag att du vänder dig till en bank eller jurist som kan hjälpa dig med.

Vad gäller skatt så är gåvor skattefria enligt 8:2 inkomstskattelagen, se https://lagen.nu/1999:1229 .

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare