FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt29/10/2017

Gåva av kolonistuga

Gäller ett ägarbyte av en kolonistuga. Köptes för 100.000:- år 2009. Taxeringsvärde: 138.000:- år 2016. Vill nu sälja/skänka som gåva/ annat alternativ, till min väninna utan att få betala skatt då stugan är försummad och jag har inte ekonomi att restaurera upp denna. Några pengar kommer inte att skifta hand så min fråga är hur vi skriver detta utan att jag blir skattskyldig.

Tack på förhand☺

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Om du inte vill att några pengar ska skifta hand är det bästa alternativet att du skänker kolonistugan till din vännina. Gåvor är skattefria enligt 8:2 inkomstskattelagen. För att överlåtelsen ska betraktas som gåva krävs det att tre rekvisit är uppfyllda:

- det ska röra sig om en förmögenhetsöverföring (dvs egendomen ska ha ett värde)

- det ska finnas en gåvoavsikt (vilket innebär att egendomen inte får vara del i ett byte tex)

- gåvan ska ges frivilligt

Utifrån det du berättar verkar det som att samtliga rekvisit är uppfyllda. Om du skänker bort fastigheten kommer du alltså inte bli skattskyldig.

Kolonistugor och andra byggnader som är på mark som tillhör någon annan (byggnad på ofri grund) är lös egendom. Det innebär att det inte finns några formkrav för överlåtelser, som vid gåvor av fastigheter. Ni behöver alltså inte skriva ett gåvobrev om ni inte vill. Med det sagt rekommenderar jag ändå att ni skriver någon typ av gåvobrev eftersom det är ett bra sätt att undvika oklarheter i framtiden.

Lawline RådgivareRådgivare