FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/09/2018

Gåva av fast egendom till barn

Hej ! Det är så att vi ska skänka bort våran fastighet som gåva till våran dotter., men vet ej när vi ska skriva att hon får tillträde till huset , eftersom vi kommer att bo kvar tills vi blir för gamla. Kan röra sig om 10-20 år . Vad skriver vi ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga. Jag antar i mitt svar att det rör sig om en fastighet och inte hus på ofri grund (ex. bostadsarrende). Detta konstaterande måste göras då formkraven är olika för gåva av fast och lös egendom. Vidare ska det också sägas att det krävs en god man för att er dotter ska kunna ta emot gåvan, om hon är omyndig. Den gode mannen behövs då ni som förmyndare också är gåvogivare. Om er dotter är omyndig ansöker ni om en god man hos Överförmyndarnämnden.

Fastighet är fast egendom och reglerna kring gåva återfinns i 4 kap Jordabalken (JB). I 4:29 JB står det att reglerna i 4:1 JB är tillämpliga. I nyss nämnt lagrum finner vi formkraven för fastighetsöverlåtelse. Gåvobrevet ska vara skriftligt och innehålla uppgifter om vilka som är gåvogivare samt gåvotagare. Vidare ska ni som gåvogivare skriva en överlåtelseförklaring där ni förklarar att fastigheten XX överlåts till YY. Gåvobrevet måste undertecknas av er alla tre och två vittnen måste styrka att det är ni som har skrivit under.

När gåvobrevet är upprättat ska gåvan officiellt fullbordas. Det sker genom att er dotter söker lagfart på fastigheten inom tre månader från gåvotillfället. Lagfart söks hos Lantmäteriet och med ansökan ska gåvobrevet vara bifogat. Observera att det är viktigt att två vittnen har styrkt era underskrifter, annars kommer lagfartsansökan att vilandeförklaras.

En gåva till ett barn kan ses som förskott på arv med innebörden att gåvans värde kan komma att räknas av från framtida arv. Om ni inte vill att gåvan ska vara ett förskottsarv så måste ni ange det i gåvobrevet. Ni kan likväl ange att gåvan ska vara ett förskottsarv.

Slutligen ska jag också svara på er fundering kring tillträde. Ni kan villkora gåvobrevet och skriva in att ni som föräldrar ska ha nyttjande över fastigheten till den dagen ni avlider. Med andra ord kan ni fullborda gåvan idag och er dotter kan söka lagfart, men ni kan fortsatt ha nyttjande över fastigeheten.

Jag hoppas att ni fick svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare