Gärningsmannen försöker skjuta A och råkar träffa B (aberratio ictus)

Hej!

Ifall en person i försök till att mörda person A, istället råkar avfyra skottet på person B som då såras, ska hen då dömas för "försök till mord(på person A, då uppsåtet var riktat mot denne) eller för "grovt el. synnerligen grovt misshandel" på person B, då det var denne som skadades? Eller båda?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Situationen du beskriver brukar benämnas "aberratio ictus", eller "felträff", det vill säga en situation där en gärningsman försöker begå ett brott mot A men missar och råkar träffa B istället. Rättsläget är något oklart och det råder delade meningar om hur man bör döma i den här typen av fall. Det finns två olika sätt att lösa situationen på:

Om man tillämpar den s.k. ekvivalensmodellen behandlas både A och B som likvärdiga angreppsobjekt. Om gärningsmannen missar A och träffar B ska gärningsmannen endast dömas för uppsåtligt brott mot B. I det här fallet kan det alltså vara fråga om exempelvis försök till mord eller (synnerligen) grov misshandel (mot B). Gärningsmannen döms alltså inte för brott mot A.

Om man istället tillämpar den s.k. specialitetsmodellen tar man hänsyn till vad gärningsmannen försökte åstadkomma med brottet. Om gärningsmannen missar A och träffar B ska gärningsmannen dömas för försöksbrott mot A och oaktsamhetsbrott mot B. I det här fallet kan man tänka sig att gärningsmannen i så fall döms för försök till mord (mot A) och grovt vållande till kroppsskada (mot B).

Denna situation får inte blandas ihop med det man brukar kalla "error in persona", det vill säga när gärningsmannen begår ett brott mot en person i tron om att han eller hon är någon annan. I sådana fall ska gärningsmannen dömas för uppsåtligt brott. Om A skjuter B i tron om att han skjuter C ska A alltså dömas för mord, trots villfarelsen.

Sammanfattningsvis kan man alltså döma på två sätt:
1) Uppsåtligt brott mot B, eller
2) Försöksbrott mot A och oaktsamhetsbrott mot B.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänlig hälsning

Benjamin BergströmRådgivare