Gård - blandat fång, förskott på arv och marknadsvärde.

Har en klient som köpte en gård av sin pappa för 25 år sedan till taxeringsvärdet. Ingen av syskonen var intresserad av gården. Allt gick rätt till. Nu har pappan dött ( pappan och mamman är skilda) Nu kommer syskonen och säger att enligt en ny lag så skall han ge syskonen 400.000 för , idag är det marknadsvärdet som gäller. Kan det stämma att man kan komma 25 år senare och kräva pengar? Då skulle det vara jätte många som blir drabbade, för så här går det ju ofta till med gårdar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga utgår jag ifrån att syskonen menar att gården var ett förskott på arv. Förskott på arv regleras i 6 kap. ärvdabalken (ÄB).

Förskott på arv och egendomens värde
I 6 kap. 1 § ÄB uttrycks en presumtion om att vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge skall avräknas som förskott på dennes arv, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Vad avser värdet på gåvan gäller 6 kap. 3 § ÄB, vilken stadgar att avräkning av förskott ska ske efter egendomens värde vid mottagandet, såframt icke på grund av omständigheterna annat bör gälla. Nyssnämnda paragrafer i ärvdabalken har inte genomgått lagförändringar.

En förutsättning för att fastigheten ska kunna vara ett förskott på arv är att den har utgjort en gåva till din klient. I förevarande fall har ett blandat fång skett, dvs. överlåtelse av fastigheten har skett mot en ersättning som inte motsvarar fastighetens marknadsvärde. Överlåtelsen har således skett genom en onerös del (köpdel) och en benefik del (gåvodel).

Om arvlåtaren uttryckte att gåvodelen inte ska avräknas såsom förskott på arv, kommer din klient inte att behöva avräkna denna del på sin arvslott. Om däremot fastighetenens gåvodel ska avräknas såsom förskott på arv gäller marknadsvärdet vid gåvotillfället, dvs. marknadsvärdet för 25 år sedan. Gåvodelen kommer således att utgöras av: marknadsvärdet för 25 år sedan minus taxeringsvärdet. Detta värde ska tillföras kvarlåtenskapen och dras av från din klients arvslott om inte fadern uttryckte något annat. Att det har gått 25 år sedan gåvotillfället påverkar inte din klient i arvsrättsligt hänseende. Om gåvodelen är större än arvslotten, behöver din klient inte återbära överstigande belopp (6 kap. 4 § ÄB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare