Går det att utan övriga delägares samtycke sälja samägd villa?

Hej

Jag har en villa med helägare 100%.

Då jag till en gava till Persson på 50% av villan.

Och nu jag vill sälja huset pågrund av dåligt ekonomi men den andra ägere vill inte sälja o även vill inte köpa . Vad ska jag göra eller hur ska jag sälja.

Jag är köpare och den Andra har blivet gava 50%.

Hälsningar

Mohammad

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Det din fråga rör är samäganderätt (när flera personer gemensamt äger egendom) och reglerna om det hittar du i Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt. Observera att lagtexten är svår att läsa då den är över 100 år gammal.

Enligt 2 § i nämnda lag krävs samtliga delägares samtycke vid försäljning av egendomen i sin helhet. Detta betyder att du inte kan sälja hela villan utan att Persson också går med på det.

Däremot har du möjlighet att sälja din egen andel (50%) i villan utan att Persson går med på det. Det går alltså bra att förfoga över sin egen andel genom att exempelvis sälja den utan att övriga delägare lämnar sitt godkännande.

Var och en av delägarna kan också enligt 6 § ansöka om att fastigheten i sin helhet ska sättas ut på offentlig auktion. Rätten får då medge en sådan försäljning eller inte, med hänsyn till den andra delägarens motstående skäl.

Hoppas jag har uppfattat din fråga rätt och att du har fått vägledning i din fråga. Om inte har du möjlighet att återkomma med en ny fråga eller kommentera på detta svar.

Med Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare