FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/04/2020

Går det att skriva in en klausul om om framtida vinst i bodelningsavtalet?

Kan man om båda vill skriva in en klausul i bodelningen att vid senare försäljning av ett hus så ska hälften av vinstsumman överstigande 5 milj gå till den utlösta parten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om bodelning blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Vad gäller för ett bodelningsavtal

Syftet med ett bodelningsavtal är att ni reglerar vem som får vilka tillgångar, se 9 kap. 5 § ÄktB. De enda kraven som finns på ett bodelningsavtal är att det ska vara skriftligt och att båda makarna ska skriva under det. Eftersom syftet med ett bodelningsavtal är att reglera vem som får vilken egendom går det inte att avtala om framtida vinst i bodelningsavtalet, men ni kan skriva ett separat avtal om det istället.

Avtal om framtida vinst

Ni har rätt att skriva ett separat avtal mellan er två där ni avtalar om att hälften av vinstsumman överstigande 5 miljoner ska gå till den utlösta parten. Min rekommendation är att ni rådgör mer en jurist som kan hjälpa till att formulera avtalet så det blir juridiskt korrekt. Om ni är intresserade av att anlita en jurist kan Lawlines juristbyrå hjälpa er med det. I sådana fall är det bara att höra av sig till mig på axel.bellander@lawline.se så återkommer jag med en offert. Likaså om du skulle ha övriga frågor är du välkommen att höra av dig till mig där.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare