Går det att säkerställa att efterlevande make inte gör av med den först avlidna makens egendom till nackdel för dennes efterarvingar?

Mina föräldrar är gifta och har två gemensamma barn samt att min pappa har två barn sedan tidigare förhållande. Dom har ett semesterboende som står skrivet på mamma, vad händer om mamma dör. Tillfaller semesterboendet min pappa i sin helhet eller tillfaller en del oss två gemensamma barn också? Kan man på något sätt säkerställa att vi gemensamma barn får ta del av semesterboendet så att pappa inte säljer allt och lever upp tillgångarna som var mammas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De regler om arv som jag hänvisar till i mitt svar går att finna i Ärvdabalken (ÄB), du hittar den här. Jag hänvisar också till Äktenskapsbalken (ÄktB) och den hittar du här.

När en person dör som är gift så ska först en bodelning göras eftersom att äktenskapet upplöses (1 kap. 5 § och 9 kap. 1 § ÄktB). I ett äktenskap är all egendom giftorättsgods om inte egendom har förordnats som enskild egendom, t.ex. genom äktenskapsförord (se 7 kap. 1-2 § ÄktB). Trots att all egendom är giftorättsgods så kan dock fortfarande äganderätten till egendom vara innehas av enbart ena maken. Om din mamma är ensam lagfaren ägare till semesterbostaden så betyder det att den tillfaller hennes lott i bodelningen till sin helhet och ingår således i hennes kvarlåtenskap. Däremot kan en del av dess värde komma att tillfalla hennes make, lite beroende på hur fördelningen av egendom ser ut, eftersom att det sammanlagda värdet av makarnas giftorättsgods som huvudregel ska delas lika (11 kap. 3 § ÄktB).

Den efterlevande maken (er pappa) ärver före gemensamma barn (3 kap. 1 § ÄB). Det betyder att ni endast har en efterarvsrätt (3 kap. 2 § ÄB). Det innebär att det är först när er pappa dör som ni ärver er mamma och således ärver semesterbostaden. Det går inte att se till så att er pappa inte säljer bostaden eller lever upp alla pengar (han får däremot inte testamentera bort er arvslott från er mamma, se 3 kap. 1 § ÄB). Det finns dock visst skydd i och med 3 kap. 3 § ÄB som säger att om den efterlevande maken genom gåva eller annan därmed jämförlig handling, utan tillbörlig hänsyn till den först avlidnes arvingar, orsakat väsentlig minskning av sin egendom så kan ni som efterarvingar kräva vederlag till den del minskningen avsett er del. Om vederlag inte kan utges så ska istället egendomen gå åter. Den regeln tar främst sikte på gåvor till ny make eller arvingar (t.ex. om er pappa skulle ge bort kvarlåtenskapen från er mamma till sina särkullbarn). Denna regel aktualiseras isåfall först efter att er far avlidit så det finns ingen möjlighet för er att under hans livstid påverka vad han gör med egendomen.

I övrigt kan er pappa välja att avstå arvet eller en del av arvet till er förmån vilket isåfall gör er till dödsbodelägare och ger er en rätt till arv direkt. Men det är alltså något som isåfall är upp till er pappa att bestämma och ingenting ni egentligen kan tvinga fram.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, du är självklart alltid varmt välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare