Går det att göra en fd sambo medansvarig för lån som man tagit för att hon ska kunna göra skönhetsoperationer?

Hej!

Jag har en vuxen son som blivit vad det känns som sol och vårad av sin sambo.

De flyttade snabbt ihop och skaffade barn. Hon hade i boet gamla skulder på runt 300 000 som han tog ett privat lån för och betalade tillbaka för att de skulle kunna börja om på nytt tillsammans. Hon hade skulder hos kronofogden och fick inte låna.

Han köpte en lägenhet som jag först stod som ägare till ,men snart skrev över på honom som enskild egendom ,vilket han lät upphäva och båda står nu som ägare av den.

Under deras år tillsammans har hon påverkat honom att belåna denna lägenhet för mestadels sin egen privata konsumtion som bröstoperationer, fettsugningar, fillers och kläder och smink.

Nu har han försökt lämna henne och tvingats sälja lägenheten med skulder kvar i bagaget som egentligen härrör från hennes överkonsumtion ,men med lån som han står för.

Finns någon chans att hon åtminstone ska ta åt sej halva lånet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det är din son som har tagit lånen är det också han som har ansvaret mot banken att betala dessa. Det är alltså inte möjligt att tvinga henne att ta ett ansvar rent juridiskt mot banken, om inte banken och hon själv frivilligt går med på att överföra hälften av lånet på henne. Det är dock osannolikt att banken går med på detta, med tanke på hennes tidigare skulder hos Kronofogden.

Ett annat sätt är att hon kan anses ha lånat pengarna som hon spenderat av sambon. För att det ska vara möjligt att göra henne betalningsskyldig mot din son på den grunden, krävs det dock att det finns omständigheter som talar för att det rörde sig om lån och inte gåvor. Man måste alltså inför domstol kunna presentera bevisning på att de ingått ett låneavtal. Med tanke på att hon varit din sons sambo, och att de därmed haft en nära relation, kommer det antagligen att vara svårt att argumentera för att de måste ha varit i samförstånd om att det varit lån, speciellt om det inte finns övrig bevisning som tyder på detta.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare