Går det att ångra en redan undertecknad arvskiftehandling?

Om vi alla i ett dödsbo skrev under en arvskifteshandling för tio månader sedan, kan en av oss komma nu, så långt efteråt ångra sig och få arvskiftet hävt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar ifall man kan få arvskiftet hävt genom att ångra en redan undertecknad arvskiftehandling.

I ärvdabalken finns regler om arvskifte. Enligt ärvdabalken 23 kap. 4 § ska det över arvskifte upprättas en handling som dödsbodelägarna ska skriva under. Denna handling fungerar som ett skriftligt avtal mellan delägarna och huvudsyftet är att det ska framgå att ett skifte av egendomen har skett. Det finns inga regler i ärvdabalken om att ångra en arvskiftehandling. Eftersom arvskiftehandlingen är ett avtal får vi då istället ta hjälp av avtalslagen och grundläggande avtalsrättsliga principer för att se om det går att häva arvskiftet.

En grundläggande princip inom avtalsrätten är pacta sunt servanda som betyder "avtal ska hållas". Det finns alltså en vilja i rättsordningen att avtal ska vara stabila och att man inte bara ska kunna dra sig undan hur som helst. Har man kommit överens om någonting är det det som gäller helt enkelt. Principen om pacta sunt servanda talar för att man inte kan backa ur när man väl undertecknat en arvskiftehandling.

Det finns emellertid möjligheter att ogiltigförklara avtal. I avtalslagen 3 kap. finns de så kallade ogiltighetsreglerna som säger att ett avtal kan ogiltigförklaras om vissa förutsättningar ligger för handen innan avtalet ingicks. Ett exempel på en ogiltighetsregel är avtalslagen 30 § som säger att om den ena parten svikligen förlett den andra så är avtalet inte giltigt mot den svikligt förledde. Ett annat exempel är avtalslagen 31 § om ocker som säger att om den ena parten har utnyttjat den andra partens trångmål är inte avtalet giltigt mot den utnyttjade. Bevisbördan ligger på den som anser sig ha blivit svikligt förledd eller utnyttjad. Nu har jag inte så mycket information i ert fall men att hävda att någon av ogiltighetsreglerna är applicerbara skulle kunna vara en väg att dra sig ur avtalet.

Sammanfattningsvis är det enligt min mening svårt att ångra en redan undertecknat arvskiftehandling på grund av principen om pacta sunt servanda. Det finns emellertid en möjlighet att ogiltigförklara avtal men det kräver att förutsättningarna för någon av ogiltighetsreglerna är uppfyllda.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare