Går basbeloppen till efterlevande eller först avlidna makens arvingar?

Går de 4 basbeloppen, som min man får av mig vid mitt dödsfall, vidare till mina barn när jag dör eller går de till hans barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Snabbt svar

Pengarna kommer gå till dina egna barn och inte din mans, se nedan för ett mer omfattande svar.

Förutsättningar

Jag antar att du och din man enbart har särkullbarn, dvs barn som inte är gemensamma. Din fråga rör arv varför jag kommer använda mig av Ärvdabalken (ÄB).

Basbeloppsregeln

Du beskriver att din man kommer få fyra prisbasbelopp vid ditt dödsfall, jag tänker därför beröra när detta blir aktuellt. Om den efterlevande maken efter att boet delats har mindre än fyra prisbasbelopp tillsammans med eventuell enskild egendom (2018 är det 182 000 kr) så har maken rätt till mer, 3 kap. 1 § ÄB.

Exempel 1

makarna har ihop 200 000 Efterlevande make har enskild egendom 10 000

Makarnas gemensamma egendom delas i hälften vid bodelningen. Då får den efterlevande 100 000. Detta tillsammans med den enskilda egendomen blir då 110 000. Det är mindre än fyra prisbasbelopp varför den efterlevande ska få ytterligare 72 000 i arv.

Exempel 2

makarna har ihop 200 000 Efterlevande make har enskild egendom 100 000

Makarnas egendom delas i hälften och då får den efterlevande 100 000. Detta tillsammans med den enskilda egendomen blir 200 000. Det är mer än fyra prisbasbelopp varför den efterlevande maken inte ska ärva något av den döde.

Eftersom du skriver att din make kommer få fyra prisbasbelopp av dig så antar jag att egendomsförhållandena är sådana att han inte får 182 000 kr efter bodelningen.

Vem får prisbasbeloppet i efterarv?

Eftersom ni inte har några gemensamma barn så ska hela arvet tillfalla dina egna barn i första hand, 3 kap. 1 § ÄB. Men eftersom prisbasbeloppsregeln kan bli aktuell så kommer det att tas från dina barns arv till förmån för din man. Det kan vara allt från 1 kr till 182 000 kr. Hur som så har dina barn rätt att ärva din man på grund av detta. När din man dör kommer dina barn att ärva samma kvotdel som prisbasbeloppet var av din mans egendom när du dog.

Räkneexempel

makarna har ihop 200 000 Det finns 2 särkullbarn på fruns sida Inget testamente eller gemensamma barn finns

När frun dör delas boet och då blir arvet efter henne 100 000 och mannen får 100 000 efter delningen. Dessa 100 000 är mindre än fyra prisbasbelopp varför han kommer att få en stor del av särkullbarnens arv efter frun. Barnen skulle efter sin mamma fått 100 000 tillsammans men nu får de endast 18 000 eftersom mannen tar 82 000. Mannen har efter delningen totalt 182 000 kr, 82 000 av dessa är särkullbarnens. Kvotdelen blir 82000/182000, när mannen dör har fruns barn rätt till den andelen. Om mannen har 182 000 när han dör får barnen 82 000. Om mannen har 200 000 får barnen 90 110 kr (82 000/182 000 x 200 000). Om mannen har 150 000 när han dör får barnen 67 582 kr (82 000/182 000 x 150 000).

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du gärna ställa en ny!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare