Gammalt testamente kan ogiltigförklaras genom att förstöras

Hej!

Efter ärva med full äganderätt från sin sambo , kan man skriva ny testamente vad man vill och makulera testamente som var före ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du har ärvt efter din sambo med full äganderätt utgår jag från att du fått egendomen genom ett testamente från din sambo.

Om du äger egendom kan du skriva nytt testamente angående den ärvda egendomen. Ditt gamla testamente kan du enklast göra ogiltigt genom att förstöra det (t.ex. bränna upp det).

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare