FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/05/2015

Gallringstid för ungdomstjänst

Hej, jag har en fråga angående mitt register.

När jag var 16 år gammal dömdes jag för våldtäkt mot barn då tjejen jag hade haft sex med var 14 år vid tillfället och skyllde på att hon var full. Nu är detta fem år sedan. Min dom blev skadestånd och ungdomstjänst i 40 timmar. Min fråga är: gallras mitt register nu efter fem år, då jag aldrig har varit i kontakt med polis efter det. Eller gallras det efter 10 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga rör hur länge en dom finns kvar i ditt belastningsregister är det Lag (1998:620) om belastningsregister som tillämpas.

Belastningsregister

Hur länge en dom eller ett strafföreläggande finns kvar i belastningsregistret avgörs av vilken påföljd som dömts ut för brottet. När det gäller påföljden ungdomstjänst är gallringstiden vanligtvis 10 år. Om gärningsmannen är under 18 år när brottet begås ändras istället gallringstiden för ungdomstjänst till fem år, 17 § p. 8 b), så länge man inte ålagts en ny påföljd för brott innan tiden för gallring har gått ut.

Ditt register bör alltså vara gallrat efter fem år.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Med Vänlig Hälsning

Lawline RådgivareRådgivare