Gäller tidigare förstahandshyresgäst kontrakt med andrahandshyresgäst även mot ny förstahandshyresgäst?

Hej

Jag har övertagit ett förstahandskontrakt från en tidigare hyresgäst, i hyresrätten så finns det en person som har ett avtal om andrahandsuthyrning, gentemot den tidgare förstahandskontrakt innehavaren , gäller denna avtal mig eller förfaller avtalet med att jag har övertagit förstahandskontraktet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det korta svaret på din fråga är nej, andrahandsavtalet gäller inte dig. Vid andrahandsuthyrning är andrahandshyresgästen helt beroende av att förstahandshyresgästen har kvar sitt avtal med fastighetsägaren. Säger förstahandshyresgästen upp sitt kontrakt saknar andrahandshyresgästen rätt att stanna kvar. Eventuella frågor om utebliven uppsägningstid etc regleras mellan andrahandshyresgästen och dennes hyresvärd, dvs förstahandshyresgästen. För att andrahandshyresgästen ska ha några rättigheter gentemot dig krävs att du gått med på att fortsätta hyra ut till henom. Om du inte har ingått någon sådan överenskommelse gäller inte andrahandskontraktet mot dig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare