Gäller testamente för köpskilling?

Min moster har inga egna barn, hon har testamenterat sin bostadsrätt till mig, en systerson. Övrig kvarlåtenskap skall fördelas lika bland alla hennes fem syskonbarn. Min moster har sedermera hamnat på ett demensboende vilket på sikt kan innebära att hennes bostadsrätt måste säljas för att betala kostnaderna för demensboendet. Vad händer i så fall med det som återstår av köpeskillingen efter bostadsrätten när min mosters egendom en gång skall fördelas bland arvingarna? Tillfaller det systersonen eller hamnar det bland övrig kvarlåtenskap och skall delas lika mellan syskonbarnen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

När viss egendom förordnats om i ett testamente, utan att den egendomen finns kvar hos den avlidne, gäller inte förordnandet i testamentet (11 kap. 4 § ÄB). Ifall bostadsrätten säljs medan din moster ännu är i livet ska köpeskillingen alltså hamna bland den övriga kvarlåtenskapen, då ett förordnande om bostadsrätten bara gäller just för den.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare