Gäller muntliga uppsägningsvillkor för hyresrätt?

Hej igen. Min fråga: hyr av privat hyresvärd som bor i samma hus. Jag skrev kontrakt. Nu när jag ska flytta ut vägrar hon skriva under avflytt. Jag är jätterädd hon ska fortsätta ta ut hyra efter att jag flyttat. Hur gör jag? Lägenheten är även uppsagd 4/1 och hon lovade med muntligt avtal bara 2 mån uppsägningstid. Vi har vittne som hört henne säga det. Nu har hon ändrat sej och vill ha 3 mån uppsägningstid. Hon har brutit det muntliga avtalet. Vad gör vi nu? Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer besvara din fråga med hjälp av bestämmelser i 12 kap. jordabalken och lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad eftersom de berör frågor om bl.a hyresavtalet och uppsägning.

Måste ett hyresavtal vara skriftligt för att gälla?

Ett hyresavtal behöver inte vara skriftligt om inte hyresvärden eller hyresgästen begär det, (12 kap. 2 § jordabalken). För att undvika ev. tvister om vad som är avtalat brukar jag rekommendera att alltid upprätta ett skriftligt avtal med alla viktiga villkor. Hur som helst innebär det att hyresvärdens löfte om 2 månaders uppsägningstid som skedde muntligt gäller.

Vad händer nu?
En grundprincip inom avtalsrätten är att ett avtal ska stämma överens med båda parternas vilja. Det senare villkoret om 3 månader stämmer inte överens med din vilja vilket gör att det inte ska anses utgöra ett avtal. Här blir det dock en fråga om bevisning eftersom båda parterna hävdar muntligt överenskomna villkor. Det som talar för att du lyckas bevisa villkor på två månaders uppsägningstid är att det finns ett vittne.

Jag kan tillägga att om hyresvärden säger att ni i efterhand kom överens om att ändra villkoret till 3 månader så ska detta ha skett skriftligt, (2 § lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad). Att hyresvärden har meddelat dig om denna ändring skriftligt och att du godtog ändringen kommer ligga på hyresvärden att bevisa.

Slutligen vill jag även uppmärksamma dig på att om varken du eller hyresvärden lyckas bevisa vad ni faktiskt har avtalat om så kommer troligtvis det som står i lagen att gälla istället. I lagen står det att ett hyresavtal får du som hyresgäst alltid säga upp med 3 månaders uppsägningstid, (12 kap. 5 § jordabalken).

Det blir i slutändan hyresnämnden som avgör frågan om vad som ska anses vara avtalat mellan er.

Vad kan du göra nu?
Jag rekommenderar dig att prata med hyresvärden en gång till och redogöra för de bestämmelser jag har angivit. Det blir smidigare för er båda om ni lyckas finna en lösning utan att ta det till domstol. Det är både dyrt och tar tid att föra en process vid domstol.

För att vara säker på att inte hamna i dröjsmål med betalningen så kan du välja att betala in hyran för den tredje månaden till länsstyrelsen istället för hyresvärden, (1 § lag(1927:56) om nedsättning av pengar hos myndighet). Det kan vara en trygghet för dig att veta att du enkelt kan få tillbaka pengarna om det visar sig vara 2 månaders uppsägningstid som gäller, (se 4 §). Om du väljer att föra en talan i hyresnämnden rekommenderar jag dig att vända dig till våra jurister på Lawline för att boka en tid, http://lawline.se/boka.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare