Gäller min uppsägningstid enligt anställningsavtalet eller LAS?

Hi.i underskrived kontrakt with my boss that I have tillsvidare anställning from first day and no provanställning, and we make a deal in kontrakt that uppsägningstid will be 14 days. We bouth skrived under that kontrakt.now i want to stop work in that company but boss say that I need to work 30days uppsägningtid.but that is not what we write and signed in kontrakt! What should i do now?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om uppsägningstiden enligt ditt anställningsavtal ska gälla eller om en uppsägningstid om en månad gäller. Reglerna om uppsägningstid återfinns i lagen om anställningsskydd (LAS). Jag kommer därför att utgå ifrån denna lag när jag besvarar din fråga.

Vilken uppsägningstid har du?

För både arbetsgivaren och arbetstagaren gäller en minsta uppsägningstid om minst en månad (11 § första stycket LAS). Du och din arbetsgivare får dock avtala om att en annan uppsägningstid ska gälla. Utgången blir dock annorlunda beroende på om ni har avtalat om längre eller kortare uppsägningstid än den som framgår av lagen. Jag kommer att redogöra för båda situationerna under rubrikerna nedan.

Om du har en längre uppsägningstid i anställningsavtalet

Det är tillåtet att genom ett personligt avtal s.k. anställningsavtal mellan dig och din arbetsgivare avtala om förmånligare villkor för dig än vad som följer av LAS. Det är alltså fullt möjligt att avtala om andra uppsägningstider i det enskilda anställningsavtalet, så länge det inte är till nackdel för dig. Lagen är tvingande till arbetstagarens fördel, vilket innebär att det inte finns något hinder mot att avtala om en längre uppsägningstid eftersom detta anses som mer förmånligt för dig.

Om du har en kortare uppsägningstid i anställningsavtalet

I ditt fall har du och din arbetsgivare i stället avtalat om en kortare uppsägningstid än den som följer av LAS. Ett anställningsavtal är ogiltigt i den mån det inskränker din rätt enligt lagen (2 § andra stycket LAS). Eftersom uppsägningstiden i ditt anställningsavtal är kortare än den som föreskrivs i lagen, anses detta vara till nackdel för dig. För dig innebär detta att uppsägningstiden om en månad har företräde framför uppsägningstiden om 14 dagar eftersom lagen anses vara förmånligare för dig och har därmed företräde framför ditt anställningsavtal. Även om du anser att en längre uppsägningstid är till nackdel för dig så tillmäts det tyvärr ingen betydelse. Om du inte iakttar uppsägningstiden kan du bli skadeståndsskyldig gentemot arbetsgivaren (38 § första stycket LAS). Detta förutsätter att arbetsgivaren kan visa att han/hon lidit en ekonomisk skada på grund av att du inte iakttagit uppsägningstiden.

Sammanfattning

Min bedömning är att en uppsägningstid om en månad ska gälla för dig i enlighet med LAS. Mitt råd skulle vara att försöka komma överens med din arbetsgivare om att få lämna tidigare, även om det verkar som att han/hon motsätter sig detta. Tänk på att du kan bli skadeståndsskyldig gentemot din arbetsgivare om du lämnar innan uppsägningstiden har löpt ut. Jag förstår att mitt svar inte var vad du förväntade dig men det finns tyvärr inte så mycket du kan göra i nuläget.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar

Diana StanisavljevicRådgivare