Gäller inbördes testamente efter skilsmässa?

Min ex-make och jag upprättade för 13 år sedan ett testamente med rubriken "Gemensamt testamente" och texten att "undertecknade äkta makar förordnar härmed såsom vår yttersta vilja och testamente, att efter bådas vårt frånfälle ska hela vår kvarlåtenskap tillfalla" N N (som är min syster). Testamentet är korrekt bevittnat och finns i två original-ex. Varken min ex-man eller jag har några bröstarvingar. Min ex-make och jag är skilda för två år sedan, och nu har han avlidit. Ärver min syster min ex-man förutsatt att han inte har skrivit något senare testamente som är giltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Det testamente som upprättades mellan din ex-make och dig är ett inbördes testamente och innebär enligt den tolkning jag gör att din syster ska ärva kvarlåtenskapen efter er den dag ni båda avlidit. Om ni fortfarande hade varit gifta skulle det innebära att du hade ärvt din make med fri förfoganderätt och att din syster vid ditt frånfälle skulle ärvt er båda.

I 11 kap. 8 § Ärvdabalken finns dock en bestämmelse med en presumtion att ett inbördes testamente inte längre ska gälla om äktenskapsskillnad inträffar innan någon av makarna avlider. Eftersom du och din ex-make var skilda när han avled finns en presumtion om att ert testamente nu saknar verkan.

Utgångspunkten är därmed att varken du eller din syster kommer att ärva din ex-make. Arvet kommer istället att gå till antingen (1) eventuella arvtagare i annat testamente upprättat av din ex-make eller (2) din ex-makes legala arvingar. Även om din ex-make inte har några bröstarvingar kan det finnas arvtagare i andra arvsklasser (föräldrar, syskon osv.). I sista hand kommer kvarlåtenskapen att tillfalla allmänna arvsfonden.

Nämnvärt är dock att presumtionen enligt 11 kap. 8 § Ärvdabalken kan falla med hänsyn till omständigheterna. Det kan vara tänkbart att din ex-make faktiskt velat att ett testamente till förmån för dig, och i förlängningen din syster, ska bestå trots skilsmässan. Det bör dock snarare ses som ett undantag och utgångspunkten är enligt framställningen ovan att testamentet inte längre gäller.

Om något är oklart i svaret är du varmt välkommen att kontakta mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se. Likaledes är du välkommen att kontakta mig för det fall att det uppkommer en tvist om testamente och du behöver anlita en jurist från Lawlines juristbyrå.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare