FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut13/09/2018

Gäller ett avtalsservitut för ny ägare trots att det inte är registrerat hos Lantmäteriet?

Hej

Har köpt en skogsfastighet där det finns ett handskrivet avtal/servitut att förra ägaren skulle betala x antal kronor per skogskubik som kördes ut på rå grannens väg , om det ej är inskrivet gäller detta då fortfarande då jag köpt fastigheten eller var det ett avtal mellan förra ägaren och ägaren till vägen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler kring servitut återfinner vi i jordabalkens 14e kapitel.

Det finns två typer av servitut, avtalsservitut och officialservitut. Om ett avtal har upprättats mellan föregående ägare och grannen så är det fråga om ett avtalsservitut. Är det Lantmäteriet som upprättat ett servitut är det i stället fråga om ett officialservitut.

Servitut följer med fastigheten och inte med ägarna. Vad gäller avtalsservitut måste dock avtalet registreras i Lantmäteriets fastighetsregister för att det ska löpa, dvs gälla kommande ägare på fastigheten.

Vad jag förstår på din fråga då har avtalsservitutet inte registrerats hos Lantmäteriet. Det innebär att det inte längre gäller mot dig som ny ägare av fastigheten. Om ni önskar ha servitutet kvar kan ni skriva ett nytt avtal och registrera det hos Lantmäteriet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare