FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/12/2018

Gäller bodelningen som gjordes för två år sedan när vi nu ska skilja oss?

Hej!

Jag och min man gjorde en bodelning med anledning av äktenskapsskillnad. Nu skilde vi oss aldrig, gäller då den bodelningen eller skall det göras en ny om vi nu två år senare väljer att gå skilda vägar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänna utgångspunkter

En bodelning ska göras vid ett äktenskaps upphörande, vilket är när två makar skiljer sig eller vid en av makarnas dödsfall, enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken (se även 1 kap. 5 § äktenskapsbalken). Enligt 9 kap. 1 § andra stycket äktenskapsbalken kan bodelning även göras under ett bestående äktenskap om makarna är ense samt anmälan till Skatteverket inkommer, vilket i praktiken utgör äganderättsöverföringar.

När dom på äktenskapsskillnad vunnit laga kraft, det vill säga när domen om skilsmässan meddelats och blir gällande, är äktenskapet upplöst, enligt 5 kap. 6 § äktenskapsbalken, och då skall bodelning göras enligt ovan. Detta innebär att bodelning ska göras när ni två år senare väljer att gå skilda vägar och fått en dom meddelad avseende skilsmässan. Bodelning kan dock även göras innan skilsmässan gått igenom, under betänketiden samt flera år efter skilsmässan, enligt 9 kap. 4 § äktenskapsbalken. Bodelningen görs med utgångspunkt från egendomsförhållandena vid tidpunkten då ansökan om skilsmässa kom in till tingsrätten, enligt 9 kap. 2 § äktenskapsbalken. Det får till följd att det endast är tillgångar som fanns vid denna tidpunkt som ingår i bodelningen.

I ditt fall

Det borde inte föreligga några hinder mot att underlåta att genomföra en ny bodelning i ditt fall. Det får dock till följd att ändrade egendomsförhållanden inte inverkar på hur egendomen fördelas mellan er. Fördelningen enligt den två år gamla bodelningen blir i så fall gällande. Såvida ingen av er påkallar ny bodelning anses ni genom passivitet vara nöjda med den faktiska fördelningen som skett, och rätten att påkalla bodelning går förlorad när ett visst antal år från skilsmässan inträtt. I NJA 1993 s. 570 hade ena maken dröjt 24 år med att begära bodelning efter skilsmässan, och domstolen ansåg att maken förlorat rätten att påkalla bodelning efter så pass lång tid. Såvida ni är nöjda med bodelningen som gjorts för två år sedan ser jag inga hinder mot att följa denna faktiska fördelning av egendomen.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Michella Lina SaidRådgivare