Gäldenärsbyte, proprieborgen och "regress"

Hej! Jag har tagit olika lån för en annan person som inte betalt dessa och eftersom jag inte själv kunde betala de har jag hamnat nu hos Kronofogden. Jag har bevis på att personen har fått pengarna samt har han bekräftat att skulderna är hans (dock på mitt namn). Hela summan är för stor att han ska kunna låna själv för att täcka skulderna. Hur går jag vidare på bästa sättet att få denna personen att stå på skulderna? Kan jag bli fri från Kronofogden? Hur väljer jag en kompetent jurist för just mitt case och finns det möjligheter att vinna ens?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att personen (P) ska ta över skulden krävs att långivaren (L) ger sitt samtycke till det. Detta följer av principen att avtal ska hållas. Det följer också av principen om avtalsfrihet att P inte kan tvingas ta över skulden. Det krävs alltså samtycke både från P och L för att P ska ta över skulden. L lär ju bara ge sitt samtycke om det innebär att chanserna för att få betalt ökar. P skulle också kunna gå i proprieborgen för skulden. Det är ovanligt att gå i borgen efter att skulden uppstått, men utöver kravet på samtycke från P och L kan jag inte se några hinder mot att göra det. Att gå i proprieborgen innebär att L kan kräva P på betalning utan att först ha riktat det kravet mot dig, men det är L som bestämmer vem av er han ska kräva betalning av, och det befriar dig inte från skulden. Jag vill råda dig att direkt kräva P på betalning istället för att försöka få honom att ta över skulden till L.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare