Gå i borgen för vän

Hej!

Jag har just blivit tillfrågad om jag kan gå i borgen för en vän.

Vännen har låg inkomst från försäkringskassan och måste ha en borgenär för att få hyra en lägenhet.

Jag undrar vad detta innebär för mig? Hyran för vännens aktuella hyresrätt ligger på 7000 kr/mån.

Jag är ensamstående med två barn (8 och 9 år), fast jobb med månadslön, bor i hyresrätt, har ett privat lån på ca 30 000 kr i dagsläget, inga betalningsanmärkningar, har ingen bil osv.

Jag funderar själv på att flytta till en större lägenhet. Om jag skulle finna en större lägenhet så är gissningsvis även den hyran högre än den jag har idag (6500 kr/mån) och då ska ju förmodligen min ekonomi prövas igen innan jag själv blir godkänd.

Vad ska jag tänka på för att kunna ta rätt beslut angående detta.

Mvh Jenny

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du går i borgen för din vän innebär det att du i form av borgensman åtar dig att fullgöra din väns förpliktelser om denne inte kan göra det själv.

Att gå i borgen för någon ska inte förväxlas med att vara borgenär då att vara borgenär innebär att man lånar ut pengar till någon medan att gå i borgen för någon innebär att man ska betala (till borgenären) för den man går i borgen för (gäldenären) om denne inte kan göra detta själv.

Går du i borgen för din vän kan du således bli betalningsskyldig om din vän inte själv kan betala sin hyra.

Det finns dock två olika former av borgensåtaganden och ditt ansvar som borgensman blir lite olika beroende på vilken av dessa som är aktuell i ditt fall (om du inte har fått veta vilken som är aktuell borde du fråga din vän):

1. Proprieborgen. Denna form av borgensåtagande innebär att du svarar mot hyresföreningen "såsom för egen skuld", se 10:9 HB (Handelsbalken). I detta fall kan de välja om de ska vända sig till dig eller din vän om de behöver driva in hyran. De behöver alltså inte vända sig till din vän först.

2. Enkel borgen. Denna form av borgensåtagande innebär att ditt ansvar blir subsidiärt, det vill säga du ska bara betala till föreningen om din vän inte kan betala; "inte själv gälda gitter", se 10:8 HB. De måste således först försäkra sig om att din vän inte är betalningsduglig innan du kan få något form av ansvar.

Om du blir betalningsskyldig för att din vän inte kan betala är det bra för dig att veta att du har rätt till något som kallas "regressrätt". Det innebär att du kan kräva tillbaka pengarna från din vän och går inte det kan du driva ärendet vidare till kronofogden.

Utifrån ovan info hoppas jag att du kan ta ett bra beslut i frågan!

Karolina JivebäckRådgivare