FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/10/2014

Fullmaktens omfång

Hej, Min far är dement. Jag har fullmakt i hans bank för att betala räkningar och flytta pengar mellan konton. Min far ägde 20% av en fastighet som nu är såld. Min bror vill få ut sin andel av detta nu, för han behöver pengarna, och vår far är fortfarande vid liv. Brodern hoppas att jag kan föra över pengar till honom från fars konto. Det är tekniskt möjligt. Finns det något lagligt sätt att göra det på? Det finns inget testamente och bara min bror och jag är arvingar. Far är kan inte förstå sådana här saker längre. Mvh Annika

Lawline svarar

Hej!

Vad som framgår av din fullmakt är din behörighet. Din fullmakt gör det möjligt för dig att flytta pengar mellan konton och därmed även att överföra ett förskott på din brors arv. För att en sådan åtgärd ska vara laglig krävs det emellertid att du även har befogenhet att göra detta (Avtalslagen 11 § st 1). Vad din befogenhet omfattar beror på vad du och din far har överenskommits om vad fullmakten ska omfatta. Denna överenskommelse behöver inte ha någon viss form. Även muntliga anvisningar är gällande.

Som du beskriver kan arv utdelas i förskott (Ärvdabalken 6 kap 1 §). Det krävs emellertid att det är arvlåtaren, din far, som beslutar om detta.

För att du ska ha rätt att överföra pengar till din bror krävs det således att din far inte har gett dig några särskilda instruktioner som begränsar din behörighet enligt fullmakten.

Hoppas att du fick klarhet i din fråga och lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare