Fullgörelstalan på grund av fordran på exsambo

Hej

Hur får jag min exsambo att lösa ut min del av vårt tidigare gemensamma hus. Vi hade ett upprättat samboavtal där det tydligt framgick att vid en separation skulle huset delas 50/50. I nuläget har jag inte fått en krona av min sambo som bor kvar i huset sedan mer än 3 år tillbaka. Han undviker hela tiden diskussioner i frågor kring hur vi ska lösa den ekonomiska delen efter vårt uppbrott Måste jag vända mig till kronofogden för att han ska "vakna"?

MVH

Emelie

Lawline svarar

Hej! Tack för att använder Lawline!

För att få någon att fullgöra en förpliktelse om denna har genom ett avtal kan motparten väcka en fullgörelstalan i Tingsrätten, se 13 kap. 1 § Rättegångsbalken. Det innebär att om din talan vinner bifall, alltså om rätten fastställer att din exsambo ska betala, erhåller du genom domen även en exekutionstitel. Detta innebär vidare att du kan begära verkställighet hos Kronofogden om din sambo trots domen inte betalar.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare