Fuktskadat tak - dolt fel eller undersökningsplikt?

Vi köpte en villa förra året. Byggår för snart 100 år sedan och tillbyggt för ca 20 år sedan. Huset var bara halvt ommålat vilket vi visste och i år har vi nu anlitat en firma för total ommålning. Fasaden var i bra skick med en del panel som vi nu bytt ut. =Självklart vår undersökningsplikt. I det stora hela såg allt bra och kändes bra vid vår kontroll.

Värre är det nu när vi upptäcker större problem med 2 delar av taket på den nybyggda delen (i söderläge). När målarfirman skrapat bort all lös färg upptäcks det fuktskador. Först då går det att upptäcka att det gått in fukt på något sätt i taket i nybyggda delen. Troligen kan just det taket vara felbyggt. Detta måste ju besiktigas genom att ta bort takpannor mm och demontera bort en stor del av taket. Vi ska ta dit takfirmor.

Taket på ursprungsdelen av huset är helt ok, men ev inte "flyglarna" på utbyggnaden . Vi gick ju med stege och kontrollerade, tittade och petade redan förra året. Ska man som köpare behöva förstöra takfot mm genom att hårt skrapa bort färgen för att eventuellt hitta dolda problem.

Kan vi åberopa dolda-fel-försäkringen som säljaren tagit?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

För husköp gäller 4 kap. jordabalken. Huset måste stämma överens med vad ni har fog att förutsätta (19 § första stycket). Undersökningen gäller bara vad man kan se, höra eller känna lukten av. Därmed verkar ni ha uppfyllt er undersökningsplikt enligt 19 § andra stycket. Om det är så, kan ni kräva att säljaren står för dessa kostnader genom sin försäkring (12 §). Det krävs dock att ni kan visa att felet fanns vid överlåtelsen av huset. Det räcker att ni har en expert inom området som granskar taket och bedömer att skadan mest troligt fanns vid köpet.

För att få rätt att åberopa felet på huset och få det avhjälpt, krävs det att ni reklamerar felet i tid genom att informera säljaren om det (19 a §).

Förhoppningsvis är det inga problem för er att lösa detta genom säljarens försäkring men skulle det bli tvist i domstol, så kan ni ta hjälp av våra jurister, mer info här.

Hoppas det besvarar er fråga. Tveka inte att höra av er igen nästa gång juridiken krånglar! Genom vår expressrådgivning erbjuder vi extra snabb rådgivning.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare