Fuktfläckar - köparens undersökningsplikt

Dolda fel

Hej!

Har fuktfläckar på taket i kattvinden. Fläckarna har täckts med stenull och när vi tog bort ullen såg vi nämnda fläckar. Begränsade ytor på två ställen och sannolikt från läckage via plåten på burspråket. Satt bara stenull över nämnda fläckar. Inget på kattvindens övriga takyta.

Är detta ngt jag skulle tagit bort och kontrollerat innan köp?

Besiktningsmannen beskriver att stenull på innertak kan dra ut sig fukt och bör kontrolleras närmre.

Dock kommer fukten utifrån och därför har jag en klar uppfattning om varför ullen sitter just på nämnda ställen.

Är det något att gå vidare med eller faller det klart under undersökningsplikten?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att den gäller köp av fastighet och inte köp av bostadsrätt. Bestämmelser om köp av fastighet finns i jordabalken (JB).

En köpare av en fastighet har undersökningsplikt (4 kap. 19 § andra stycket JB). Skyldigheten är relativt långtgående och innebär att köparen inte får åberopa fel som hade gått att upptäcka vid en undersökning som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Sådana fel som går att upptäcka vid en noggrann utförd undersökning ansvarar alltså köparen för, medan säljaren ansvarar för sådana fel som inte går att upptäcka (dolda fel). När en domstol ska ta ställning till om ett fel är upptäckbart för köparen eller inte utgår den från vad en normalt bevandrad och erfaren lekman kan upptäcka. Om köparen inte är tillräckligt kunnig på området bör denne anlita någon som är det. Om en besiktningsman inte upptäcker ett fel ligger ansvaret ändå hos köparen såvida felet är sådant att en tillräckligt kunnig person bort upptäcka det.

Enligt praxis omfattas även svårtillgängliga utrymmen, såsom kryputrymmen under byggnaden, av undersökningsplikten. I regel är det dock inte nödvändigt för köparen att göra ingrepp i byggnaden eller marken. Finns det tecken på något fel såsom lukt, fuktfläckar eller liknande utökas undersökningsplikten. Om säljaren har lämnat en utfästelse om någon del av fastigheten, lämnat lugnande besked eller bagatelliserat ett visst förhållande kan undersökningsplikten istället minska.

Det är inte alltid enkelt att avgöra vad som faller inom köparens undersökningsplikt eller vad som utgör ett dolt fel. Undersökningsplikt är dock väldigt långtgående. Utifrån din beskrivning uppfattar jag det som att felet omfattas av din undersökningsplikt och således inte utgör ett dolt fel. En besiktningsman som är sakkunnig på området kan ofta avgöra om ett dolt fel föreligger. Att säljaren känt till felet behöver inte ha betydelse för fördelningen av felansvaret. Det är köparen som har bevisbördan för att ett dolt fel föreligger.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare