FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/10/2017

Frivård - skyldigheter

Hej,

Jag har nyligen avtjänat ett fängelsestraff och har nu frivård.

Min fråga är: Vilka skyldigheter har jag? Som jag förstår det så måste jag infinna mig där när jag blir kallad, men räcker det att vara fysiskt närvarande?

Jag är väldigt skeptisk mot kriminalvården efter min tid där och det tar väldigt mycket emot att överhuvudtaget prata med dem. Är jag skyldig att göra det, eller kan det räknas som misskött frivård om jag helt sonika sitter tyst och ignorerar vad frivårdaren säger till mig?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,

O

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om frivård

Om du blir dömd för brott kan du göra straffet utanför fängelse. Det kan tex. vara skyddstillsyn, samhällstjänst eller kontraktsvård. Du kan antingen ha en fotboja, behandlingar eller villkorlig dom. Frivården ansvarar för dessa personer med målet att förändra ditt liv så att du slutar göra brott.

Skyldigheter vid frivård

Den som är dömd till frivård måste följa sin verkställighetsplan, dvs. infinna dig när du blir kallad och följa dina föreskrifter. Om du sitter tyst kommer du troligtvis bli inkallad till fler möten. Vården vill se att processen flyter på och du vid varje möte har gjort framsteg. Övervakningsnämnden kan ändra ditt straff om du inte följer föreskrifterna. Om du inte bryr dig om varningarna kan åklagaren få veta det och en ny rättegång kan hållas med möjlighet till ändring av straffet.

Sammanfattningsvis är det mycket viktigt att du följer din verkställighetsplan. Prata med vården och framför dina synpunkter om ni kan ändra eventuella föreskrifter så att ni tillsammans kan nå målen. Det är tråkigt att du inte har någon positiv syn mot vården. Det bästa är att stå ut och att du snart kan se framemot ett liv utan vårdens inblandning.

Hoppas du fick svar på din fråga. Lycka till!

Vänligen,

Robert GreenRådgivare