Frisläppt från häktet

Hej, jag satt i häktad i 7 månader eftersom jag är misstänkt för grov koppleri . Efter rättegången släppte de mig och jag vänta på domen. Jag skulle vilja veta varför jag har blivit frisläppt och vad mina chanser kan vara.

Lawline svarar

Hej,

Vad kul att du vänder dig till Lawline! Som jag förstår det undrar du varför du blev släppt från häktet samt hur det förmodligen blir med domen.

Varför häktas man?

Häktning görs främst av tre olika skäl: risk för flykt, risk för kollusion samt recidivfara (24:1 första stycket RB). Dessutom måste du vara på sannolika skäl misstänkt för brottet.

Flyktrisk är vad det låter: risken att den misstänkta flyr eller håller sig borta för att undvika straffas. Helt enkelt häktas en person för att undvika att personen går under jorden.

Kollusionsrisk: Kollusionsrisk betyder att det finns en risk att den misstänkte undanröjer bevis eller på något sätt försvårar utredningen. T.ex. hindrar häktningen den misstänkte från att prata ihop sig eller hindra ett vittne från att vittna.

Recidivfara: Recidivfara betyder att det finns en risk att den misstänkte fortsätter begå brottet ifall den inte häktas.

Eftersom grovt koppleri innebär ett fängelsestraff på minst 2 år (6:12 tredje stycket BrB) är antagandet att häktning måste göras (24:1 andra stycket RB). För att personen inte ska häktas måste det finnas uppenbara skäl att ovanstående risker inte finns.

Varför du släpptes

Förmodligen var den största risken här kollusion, det vill säga risken att du skulle försvåra utredningen eller förstöra bevisen. Nu när huvudförhandlingen (rättegången) är över, har alla bevis lagts fram på bordet och risken för kollusion finns inte längre kvar. Hade det varit flyktrisk eller recidivfara, tvivlar jag på att du skulle ha släppts då risken fortfarande finns att du går under jorden eller begår samma typ av brott. Att du släpptes behöver inte vara ett tecken på att domen blir friande.

För att sammanfatta: Förmodligen släpptes du från häktet för att risken att du försvårar utredningen försvinner i och med rättegångens avslut. Hur det går efter det får du se med domen.

Jag hoppas att jag kunde vara till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare